Overzicht van onze steun

Projecten

Sinds de oprichting van FortUna in 2011 is aan een aantal kleinere en grotere projecten steun verleend. In een enkel geval gaat het om steun over meerdere jaren. Onder meer de volgende organisaties en projecten zijn door de jaren gesteund:

2011

• Kinderen in de Knel, via Kerk in actie: Kinderen in de Knel is het kinderprogramma van Kerk in Actie. Kerk in Actie ondersteunt daarmee lokale organisaties in het buitenland, die opkomen voor werkende kinderen, straatkinderen, seksueel uitgebuite kinderen, gehandicapte kinderen, en kinderen die in gevangenissen of in oorlogssituaties leven of in samenlevingen met aids. We steunen met name kleinschalige projecten, waarbij kinderen in hun waarde worden gelaten.
  • Noodhulp Hoorn van Afrika, via Dokters van de Wereld: Extreme droogte verlamde deze gehele regio. Noodhulp was geboden om deze regio te helpen. Kinderen zijn de dupe geworden en moeten vrezen voor hun levens. Dokters van de Wereld zoekt deze mensen op en voorziet ze naast primaire levensbehoeften, ook van de nodige medische hulp.

2012

• Olepolos Maasai scholen project in Kenia, via Stichting ChildsLife: “De Olepolos regio, ten zuiden van Nairobi, is Maasai gebied. Trotse herders gekleed in felle kleuren, trekken van oudsher met hun vee door deze regio op zoek naar gras en water. De Maasai meten welvaart aan de hoeveelheid koeien die je hebt. Vee laat zien hoe rijk je bent. Hoe meer koeien en geiten, hoe meer respect je krijgt, want alleen met veel koeien ben je een ‘echte’ man. Door langdurige droogtes waarin veel vee stierf, dalingen van de waarde van het vee en het oprukken van een modernere levensstijl worden de prioriteiten voor de Maasai gemeenschap anders. In plaats van vee is nu onderwijs dé manier om een beter leven op te bouwen. Onderwijs is hier letterlijk van levensbelang en de kinderen van de Maasai gemeenschap in Olepolos willen naar school. Ze willen leren. Ze lopen kilometers, beklimmen heuvels en steken rivieren over om in dat klaslokaal te komen. Ook meisjes gaan nu vaak naar school, waardoor de gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen in deze traditionele gemeenschap langzaam verbeterd.” Door de scholen in deze regio te verbeteren en onder andere te voorzien van water, boeken, meubilair, heeft FortUna hopelijk het leven en de kans op een betere toekomst van veel kinderen helpen verbeteren. (bron: nieuwsbrief ChildsLife International)
  • Project Guayaramerin, via Stichting Amazonekinderen: In de Plaats Guayaramerin, Bolivia, hebben we financieel geholpen bij een scholenproject. Het Doel van het project was om alle diverse locaties waar beroepsonderwijs gegeven werd samen te centreren onder een dak. De “schooltjes” waar les gegeven werd waren is erbarmelijke staat en tevens versnipperd over de hele stad. Door de centralisering en modernisering van het beroepsonderwijs, worden betere kansen op de arbeidsmarkt geschapen.
  • Project “DROOM” in Roemenië, via JeVe Arnhem: Een christelijke Jongeren Vereniging zet zich in voor arme gezinnen in Roemenië, onder andere door middel van het aanleggen van sanitair, watervoorzieningen, onderdak. Dit nobele werk kan niet anders dan gesteund worden, om zo betere kansen te bieden kinderen in deze regio.
  • Schoolproject in Nepal via dhr K.C. van Rosmalen: Een enkele man probeert al een aantal jaar het leven van vele kinderen in Nepal te “redden”, door zich in te zetten voor betere en waardigere scholing in de regio. Beter onderwijs leidt tot betere kansen op de arbeidsmarkt en zodoende ook tot betere kansen in het leven. Dit prachtige initiatief kon FortUna niet anders dan ondersteunen. Hierdoor is er een prachtig schoolgebouw ontstaan, voorzien van water, sanitair en permanente duurzame elektra.
  • Noodhulp Syrië, via het Rode Kruis: Er hoeft niet meer gezegd te worden over oorlog, dan dat dit levens verwoest. Miljoenen levens worden bedreigt en verwoest. Ondersteuning aan organisaties die diep in oorlogsgebieden hun werk proberen doen,, ondanks de dreigingen is noodzakelijk.

2013

• Makueni scholen project in Kenia, via Stichting ChildsLife: Vergelijkbaar met de activiteiten die zijn ontplooit in het Olelopos Maassai scholenproject in Kenia, ondersteunt FortUna voor de komende 3 jaar een aantal scholen in de Makueni regio, ten zuidoosten van Nairobi.
  • The Live, Learn and Earn HIV+ Women’s project, via Stichting Childslife: Met hulp van stichting FortUna zal ChildsLife in 2013-2014-2015 haar succesvolle Live, Learn, Earn HIV-moeders project uitbreiden naar de Mukuru sloppenwijk in Nairobi, Kenia. ChildsLife is uniek in haar aanpak. Het Live, Learn, Earn programma biedt een volledig ‘zorg’ pakket en is niet alleen gericht op deelfactoren. Gezondheid, psychologische ondersteuning, voorlichting, training én een microkrediet vormen samen een geïntegreerd programma, dat de moeders op verschillende belangrijke punten ondersteunt. Inmiddels zijn al honderden vrouwen dankzij het programma een betere toekomst tegemoet gegaan.
    ChildsLife geeft hen de gelegenheid een eigen inkomen te verdienen. De moeders worden onafhankelijk, en in staat gesteld hun kinderen naar school te sturen, geld opzij te zetten of zelfs te investeren. Zij kunnen beter en langer voor hun kinderen zorgen, zullen de verspreiding van HIV tegengaan door informatie door te geven aan hun omgeving en hun kinderen en leren tevens hoe moeder op kind overdracht te voorkomen. Ze leren positief in het leven te staan ondanks het feit dat ze positief zijn getest op HIV. (bron: nieuwsbrief ChildsLife International)
  • Schoolproject in Nepal via dhr K.C. van Rosmalen: Stichting FortUna ondersteunt sinds 2012, 10 kinderen om naar school te kunnen, door middel van sponsoring.

2014

• Makueni scholen project in Kenia, via Stichting ChildsLife: Voortzetting van het project in de Makueni regio, ten zuidoosten van Nairobi. In 2015 wordt het project afgerond.
  • The Live, Learn and Earn HIV+ Women’s project, via Stichting Childslife: Dit jaar heeft stichting FortUna het voor 2 extra groepen mogelijk gemaakt om de lessen te volgen.

Informatie

Indien u een goed en inspirerend initiatief kent en u denkt, dat het de steun van Stichting FortUna kan gebruiken, neem dan gerust contact op. Stichting FortUna staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 53505050 en heeft een ANBI status RSIN 850905710.

Stichting Fortuna
6802 ED Arnhem
info@stichtingfortuna.nl
Rekening NL35 TRIO 0254 4054 79

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.